Zilele astea se vorbeste mult despre primul caz de cenzura de dupa 1989. Primul caz flagrant, politic si aplicat artisticului, nuantez eu – pentru ca in mass-media de dupa caderea Ceausestilor se exercita mai demult diverse tipuri de cenzura asupra libertatii de expresie – asupra carora nu insist acum. Iar in domeniul artistic, mi-am amintit de cazul sculpturilor erotice ale unui artist timisorean, interzise la Strasbourg chiar la inceputul anului de europarlamentarul Cristian , pe motiv ca ar leza pudoarea celor de-acolo si ar influenta negativ intrarea Romaniei in spatiul Schengen (in care oricum nu a mai intrat)… Premiera comediei satirice lui St L – „Blonda, chiorul si piticul” – a fost interzisa la sala Dalles de catre o directoare, zice-se, portocalie si prea zeloasa. Nu stim prea multe despre intamplare, in afara spuselor autorului care califica drept „halucinant” dialogul avut cu „tovarasa” de mai sus – “Eu sunt pusa de ei, cu spectacolul asta m-ati terminat”. Ste Lupu mentioneaza ca a fost rugat sa schimbe titlul – despre care sustine ca reprezinta doar o manevra de marketing… – si fata celui care seamana cu B pe afis. Atat. Il, incriminata, a declarat presei ca decizia ei nu are legatura cu sugestiile politice ale titlului, ci cu obscenitatea limbajului din spectacol. Despre care autorul, iarasi mergem pe mana lui, spune ca este satiric social, nu neaparat politic. La scurt timp de la declansarea scandalului mediatic, regizorul a primit o invitatie pur formala (inca neconcretizata) de a da o reprezentatie la Cotroceni, prin care alesii doreau sa faca demonstratia… mainilor curate de cenzura. Si, intre timp – lucru asupra caruia insist – a primit telefoane de felicitare si, mai semnificativ, oferte de la mai multe teatre private (printre care si Club La Scena) ca piesa sa fie inclusa in repertoriul lor. In paralel si fara nicio legatura cu „Blonda, chiorul si piticul”, la Simeza are loc o expozitie inedita, – „Despre Elena in general” – descrisa in comunicatul Uniunii Artistilor Plastici drept “un inedit protest impotriva falsitatii politicii si a stereotipurilor pe care guvernantii le-au expus pe scena societatii romanesti in ultimele doua decenii”. Pictorita MM pleaca de la pretextul unei tinereti aventuroase a consoartei dictatorului, pentru a recrea un personaj grotesc, „erotizat pana la desfrau” si re-introdus in contextul politic al celor douazeci de ani (si ceva) de coruptie „democratica”. Expozitia este un manifest ce atrage repulsiv atentia, cu forme rubensiene, dezgolite de… principii, desfatari obscene, organe sexuale expuse desantat privirii (v